Uudistunut, Suomen suosituin kompakti nelivetoinen katumaasturi

Vitara on kiitelty neliveto, joka on kuin kotonaan Suomen säissä! Vitara on saatavilla taloudellisena kevythybridinä tai automaattivaihteisena itselataavana hybridinä. Vitaran runsas vakiovarustelu ja kattava turvavarustelu yllättävät vaativammankin autoilijan. AllGrip Select -nelivetojärjestelmässä on valittavissa neljä ajoasetusta (Auto, Sport, Snow ja Lock), joilla optimoidaan pito, ajettavuus ja polttoaineenkulutus erilaisten kelien ja olosuhteiden mukaan. Suomen säätä et voi valita – Suzukin voit!


Uusi taloudellisempi Vitara MY25 -mallivuosi

Suosittu Vitara on uudistunut uuden MY25-mallivuoden myötä. Vitaran keula on aiempaa jyhkeämmän näköinen, kevytmetallivanteet ovat näyttävämmät ja uusina ulkoväreinä ovat saatavilla uusi harmaa (Titan Dark Grey) sekä näyttävä kaksivärinen Sphere Blue / Cosmic Black. Lisäksi hybridivoimalinja on aiempaa taloudellisempi, polttoaineenkulutus on pienentynyt jopa -0,5 l/100km.


Uuden mallivuoden myötä vakiovarustelu on entistäkin kattavampi. GL+-varustetasossa on jatkossa aina vakiona avaimeton kulku ja käynnistys ja 9” tietoviihdenäyttö  navigoinnilla (ei suomenkielinen). Turvallisuutta lisäävät älykäs ylinopeusavustin, pysäköintitutkat taakse, kaukovaloavustin, kuljettajan valvontajärjestelmä ja kaistakeskitin. Lisäksi Vitarassa on alkolukkovalmius, onnettomuustietotallennin ja AVAS-varoitusääni ajettaessa sähköllä.


Pysy yhteydessä autoosi

SUZUKI CONNECT –älypuhelinsovelluksen avulla voit seurata koko ajan autoasi. Sovelluksessa on seitsemän erilaista palvelua, mitkä tekevät Vitaran omistamisesta vieläkin kätevämpää ja mukavampaa.


Taloudelliset hybridijärjestelmät

ITSELATAAVA HYBRIDI
Kevyt ja vahva hybridijärjestelmä tarjoaa sekä polttoainetaloudellista hybridi- että sähköajoa. Se koostuu 1,5-litraisesta Dualjet-moottorista, moottorigeneraattoriyksiköstä (MGU), AGS-automaattivaihteistosta ja ajoakusta. Ajoakku sijaitsee tavaratilan alla. Hybridijärjestelmä käyttää joko bensiinimoottoria, sähkömoottoria (MGU) tai molempia samaan aikaan ajo-olosuhteista riippuen polttoainetaloudellisuuden parantamiseksi. Itselataava Vitara Hybrid kulkee pelkällä sähköllä noin 80km/h nopeuteen asti. Tasaisella nopeudella ajettaessa pelkällä sähköllä pääsee jopa 4,5 kilometrin matkan. Tasaisella nopeudella ajettaessa polttomoottorilla ladataan ajoakkuun virtaa. Hidastettaessa ja jarrutettaessa syntyvä energia kerätään talteen ja ladataan ajoakkuun. Sähkömoottorin teho on 24,6 kW ja vääntömomentti 60 Nm. Itselataavan hybridivoimalinjan kokonaisteho on 85 kW (116 hv).

Hybridijärjestelmässä on valittavissa kaksi ajotilaa: Standard ja Eco. Standard-ajotilassa sähkömoottori (MGU) avustaa polttomoottoria kiihdytyksissä ja tekee niistä ripeämpiä. Eco-ajotilassa painotetaan polttoainetaloudellisuutta. Siinä on enemmän sähköistä ajoa ja kaasupolkimen painallusta ”kevennetään” polttoainetaloudellisuuden saavuttamiseksi.

Automaattivaihteisen itselataavan hybridin polttoaineen kulutus on nelivetoisena vain 5,6 l/100km.

48V KEVYTHYBRIDI
Manuaalivaihteiset Vitarat ovat aina kevythybrideitä. Vitaran 48V kevythybridijärjestelmä parantaa polttoainetehokkuutta yli 15 prosentilla. Nelivetoisen 48V kevythybridin polttoaineenkulutus on vain 5,4 l/100km. Hybridijärjestelmä sisältää kulutuksen pienentämiseksi 48 voltin jännitteellä toimivan yhdysrakenteisen käynnistingeneraattorin (ISG) tavallisen laturin sijaan. Yhdysrakenteinen käynnistingeneraattori (ISG) on laturi, jossa on moottoritoiminto.  Sähkömoottorin teho on 12,2 kW ja vääntömomentti 50 Nm. Akun koko on 0,384 kWh. Hybridijärjestelmässä on seuraavat toiminnot: jarrutusenergian talteenotto, polttomoottorin sähköavustus, käynnistysmoottoritoiminto, väännön täydennys ja lisäys sekä sähköinen tyhjäkäynti ja jarrutusenergian talteenotto.

Väännön täydennys
Kaasupoljinta painettaessa polttomoottorin toiminnassa on aina viivettä,
mutta sähkömoottorissa ei ole käytännössä viivettä. Vitaran hybridijärjestelmän sähkömoottori täydentää vääntöä silloin, kun polttomoottorissa on viivettä, parantaen moottorin vastetta kiihdyttäessä.

Väännön lisäys
Hybridijärjestelmän sähkömoottori lisää moottorin tuottamaa kokonaisvääntöä, kunnes turboahdin alkaa vaikuttaa. Tämä tekee kiihdyttämisestä sulavampaa.

Sähköinen tyhjäkäynti
Polttoainetta säästetään monipuolisesti, ja yksi tärkeimmistä on sähköinen tyhjäkäynti. Kun kytkin painetaan pohjaan alle 80 km/h nopeudessa, poltto-aineensuihkutus katkeaa. Bensiinimoottori pysyy kuitenkin käynnissä sähkö-moottorin avulla, joten kiihdytettäessä ei tule moottorin käynnistymisen aiheuttamaa nykäisyä.


AllGrip Select -nelivetojärjestelmä

AllGrip Select -nelivetojärjestelmässä on neljä kuljettajan valittavissa olevaa ajoasetusta (Auto, Sport, Snow ja Lock), joilla optimoidaan pito, ajettavuus ja polttoaineenkulutus erilaisten ajo-olosuhteiden mukaan. AllGrip-nelivetotekniikka huolehtii puolestasi siitä, että voima välittyy tiehen aina oikealla tavalla – joko automaattisesti tai valitsemasi ajoasetuksen mukaan.


9″ tietoviihdenäyttö

Vitara tiedoviihdenäyttö on varustettu 9 tuuman HD-näytöllä ja navigointijärjestelmällä (ei suomenkielinen). Matkapuhelin on helppo yhdistää Apple CarPlayn tai Android Auton avulla. Tietoviihdenäytöltä näkee myös auton tietoja, kuten polttoaineenkulutuksen, jäljellä olevan ajomatkan, hybridijärjestelmän toiminnan, varoitukset, ja peruutuskameran kuvan.


Mukautuva vakionopeudensäädin

Mukautuva vakionopeudensäädin toimii aktiivisesti yhdessä törmäyksenestoavustimen ja jarrujärjestelmän kanssa. Etäisyyttä edellä kulkevaan ajoneuvoon mittaava tutka antaa signaalin, jonka mukaisesti Suzuki Vitara joko hidastaa tai kiihdyttää automaattisesti säilyttäen turvavälin. Hidasteen poistuttua edestä Suzuki Vitara kiihdyttää automaattisesti valitsemaasi vakionopeusasetukseen. Mukautuva vakionopeudensäädin on vakiovaruste.

Kuljettajan varusteet

Korkealle sijoitetut istuimet helpottavat Suzuki Vitaraan kulkua ja tarjoavat hyvän näkyväisyyden. Monipuolisesti säädettävä ergonominen kuljettajanistuin, jossa on hyvä sivuttaistuki, auttaa hyvän ja mukavan ajoasennon löytämisessä.

Audion, Bluetoothin sekä mukautuvan vakionopeudensäätimen helppokäyttöiset ohjauspyörän käyttökytkimet tekevät ajamisesta helppoa ja miellyttävää

Mukavuusvarusteet

Suzuki Vitaran GL+ -varustelu on hyvin kattava. Vakiona mm. 9″ tietoviihdenäyttö, peruutuskamera, avaimeton kulku ja käynnistys, mukautuva vakionopeudensäädin, automaattinen ilmastointi. Lisäksi ajamista helpottavat pysäköintitutkat taakse, kaukovaloavustin ja kaistakeskitin.

Suzuki Vitaran GLX+SR-varustetasossa on lisäksi mm. mokkanahkaverhoillut istuimet, panoramakattoluukku, diskanttikaiuttimet sekä pysäköintitutkat eteen.

Hämärätunnistin

Suzuki Vitaran ollessa ajossa, ajovaloautomatiikka seuraa valaistusta ja kytkee ajovalot automaattisesti päälle, kun niitä tarvitaan. Järjestelmän sensorit osaavat tulkita hetkellisiä varjoja tai pimeitä tieosuuksia, esimerkiksi tunnelissa, jolloin valot kytkeytyvät päälle automaattisesti. Tehokkaat LED-lähivalot tekevät ajamisesta turvallista.

 

Tavaratila

Vitaran tavaratila on voimalinjasta riippuen 362-289 litraa takapenkkien selkänojien ollessa pystyasennossa. 60/40-suhteessa kääntyvät takaistuimien selkänojat mahdollistavat pitkien tavaroiden kuljettamista ja madalletun nostokorkeuden ansiosta lastaaminen on vaivatonta. Takaistuimien selkänojat käännettyinä tavaratilaa on runsaat 1 120 litraa. Kevythybridimallien tavaratilan kätevä välipohja helpottaa tavaroiden kuljettamista.


TEHOKAS VOIMANSIIRTO. AINA PARASTA AJETTAVUUTTA.

Moottori, vaihteisto ja nelivetojärjestelmä vastaavat kuljettajan ja olosuhteiden vaatimuksiin mukautuen aina automaattisesti ja huomaamattomasti tarpeen mukaan. Vitara on tilanteissa kuin tilanteissa juuri oikea neliveto.

  • 1,4-litraisessa Boosterjet-suoraruiskutusturbomoottorissa on runsaasti tehoa (95 kW / 129 hv) ja vääntöä (235 Nm) erittäin laajalla kierrosalueella. Olosuhteista riippumatta Boosterjet-turbo reagoi kaasupolkimen painallukseen suorituskykyisesti polttoainaetaloudellisuutta ja alhaisia päästöjä unohtamatta.

  • 1,5-litrainen bensiinimoottori tarjoaa korkean polttoainetehokkuuden, alhaiset päästöt sekä runsaasti tehoa ja vääntöä yhdessä sähkömoottorin kanssa. Erinomainen polttoainetehokkuus on saavutettu mm. sijoittamalla kaksoispolttoainesuuttimet imuventtiilien lähelle ja nostamalla puristussuhdetta. Lisäksi imu- ja poistoventtiilin ajoitus on optimoitu muuttuvassa venttiiliajoituksessa (VVT).

  • 6-portaisen käsivaihteiston välityssuhteet, yhdessä tasauspyörästön välityksen kanssa, antavat parhaan suorituskyvyn ja minimoivat polttoaineen kulutuksen. Kevyesti ja tarkasti toimiva vaihteensiirto tarjoaa aina nautinnollisen ajokokemuksen.

  • Automaattivaihteisto tekee ajamisesta vaivatonta. Hybridijärjestelmän sähkömoottori varmistaa sulavat vaihteenvaihdot. Kuusi vaihdetta ja optimaaliset välityssuhteet parantavat polttoainetehokkuutta.

  • Tasapainoinen jousitus
    Jousitusjärjestelmä on viritetty eurooppalaisia teitä varten, jotta saadaan paras yhdistelmä vakautta, mukavuutta ja hiljaisuutta. Edessä on MacPherson-joustintuet kierrejousilla ja takana yhdystukirakenne erillisillä kierrejousilla.

    Jäykkä ja kevyt kori
    Suurlujuusterästä käyttämällä korista on saatu jäykkä ja kevyt. Tämä auttaa vakaan ajokäytöksen ja erinomaisen polttoainetaloudellisuuden toteutuksessa, sekä lisää samalla turvallisuutta.

TURVALLISUUS

Vitaran turvallisuus on edistyksellistä ja sen huipputekniset, vakiovarusteena olevat turvallisuusvarusteet löytyvät yleensä huomattavasti kalliimmista autoista tai ovat saatavilla lisävarusteina.

Suzuki Vitarassa on aina vakiona mm.  6 turvatyynyä, automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (DSBS), aktiivinen kaistavahti, kaistakeskitin, kuljettajan valvontajärjestelmä, liikennemerkkien tunnistus, kuolleen kulman valvonta, risteävän liikenteen varoitus ja mäkilähtöavustin.

  • Mukautuvan vakionopeudensäätimen tutka mittaa etäisyyttä edellä kulkevaan ajoneuvoon ja antaa signaalin, jonka mukaan Vitara kiihdyttää tai hidastaa automaattisesti säilyttäen valitun turvavälin. Hidasteen poistuttua edestä Vitara kiihdyttää automaattisesti valittuun vakionopeusasetukseen. Järjestelmä on käytössä nopeuden ollessa yli 40 km/h.

  • Pysäköintitutkat helpottavat pysäköintiä ahtaissa paikoissa. Tutkat varoittavat esteestä äänimerkillä ja ajotietokoneen näytöllä.

  • Järjestelmä hyödyntää kamerasensoria tunnistaakseen auton ajautumisen ajokaistan ulkopuolelle. Järjestelmä varoittaa merkkivalolla, tärisyttämällä ohjauspyörää ja ilmoituksella auton monitoiminäytöllä. Jos kuljettaja reagoi hitaasti tai ei ollenkaan, järjestelmä kääntää itse ohjauspyörää päästäkseen takaisin oikealle kaistalle. Järjestelmä on käytössä maantienopeuksissa ja poistuu automaattisesti käytöstä alle 60 km/h nopeudessa. Järjestelmän voi myös poistaa käytöstä manuaalisesti.

  • Järjestelmä hyödyntää samoja sensoreita kuin kaistavahti havainnoidakseen ajoneuvon asentoa ja tahatonta ajelehtimista esim. kuljettajan väsymystilan vuoksi. Onnettomuustilanteiden ehkäisemiseksi järjestelmä varoittaa kuljettajaa äänimerkillä, merkkivalolla ja ilmoituksella auton monitoiminäytöllä, jotta kuljettaja ryhtyisi korjaavaan toimenpiteeseen. Järjestelmä on käytössä auton nopeuden ollessa yli 60 km/h.

  • Järjestelmä tarkkailee edessä olevia liikennemerkkejä. Voimassa olevat nopeusrajoitukset ja ohituskiellot näytetään kuljettajalle ajotietokoneen näytöllä.

  • Kuolleen kulman valvontajärjestelmä auttaa vaihtamaan kaistaa turvallisemmin. Sen tutka-anturit tarkistavat kuolleet kulmat auton molemmilla puolilla. Jos järjestelmä havaitsee ajoneuvon, vastaavan puolen sivupeiliin syttyy oranssi varoitusvalo. Jos kuljettaja laittaa sivuvilkun päälle, varoitusvalon lisäksi järjestelmä varoittaa kuljettajaa äänimerkillä. Järjestelmä on käytössä yli 15 km/h nopeudessa.

  • Peruutettaessa pois pysäköintiruudusta, risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä havaitsee sivuilta lähestyvät autot ja antaa äänimerkin ja ilmoituksen auton monitoiminäytöllä. Järjestelmä on käytössä alle 8 km/h nopeudessa.

  • Törmäyksenestoavustin seuraa kamera- ja lasersensoreilla etäisyyttä edellä ajavaan ajoneuvoonn tai jalankulkijaan, ja varoittaa äänimerkillä sekä merkillä monitoiminäytössä törmäyksen mahdollisuudesta.

Suzuki Vitara -mallisto alk. 28 990€ + toimituskulut.
Tervetuloa koeajolle ja tutustumaan!