S-Crossin itsevarma SUV-muotoilu ja älykkäät turvavarusteet ovat vasta alkua. S-Crossissa on paljon tilaa ystäville, perheelle ja tavaroille. AllGrip Select -nelivetojärjestelmän avulla ajat turvallisesti niin mökki- kuin moottoritietä. S-Cross on saatavilla erittäin taloudellisena automaattivaihteisena itselataavana hybridinä tai manuaalivaihteisena kevythybridinä. S-Cross täyttää mainiosti niin arjen työmatka- kuin vapaa-ajan viikonloppumatkavaatimuksetkin.
Näyttävä SUV-muotoilu
Itselataava hybridi
Allgrip Select -neliveto
Vetokyky jopa 600 / 1500 kg (jarruton / jarrullinen)
Huippuvarustelu
S-CROSS-mallisto
1.4 BOOSTERJET 2WD GL+ 6MT HYBRID
1.4 BOOSTERJET 4WD GL+ 6MT HYBRID
1.4 BOOSTERJET 4WD GLX+SR 6MT HYBRID
1.5 HYBRID 4WD GL+ 6AGS-aut.
1.5 HYBRID 4WD GLX+SR 6AGS-aut.
Näyttävän näköinen
Meitä kehotetaan usein olemaan tuomitsematta ensivaikutelman perusteella, mutta S-CROSS paljastaa todellisen luonteensa jo ensimmäisellä silmäyksellä. Huomaat, että se on näyttävä SUV. Sen pysty keula ja suuri etusäleikkö herättää huomiota. Mutta kun katsot hieman tarkemmin, huomaat, että se on myös tyylikäs ja hienostunut.
Voimakas SUV-muotoilu
Hyvän ensivaikutelman tekeminen on aina tärkeää, mutta mieleen jäävän vaikutelman tekeminen on vaikeaa. Ero on yksityiskohdissa.
Yllättävän tilava
Monikäyttöinen tavaratila
Takaistuimien selkänojat taittuvat 60:40 suhteessa, ja tavaratilan välikansi voi olla eri asennoissa. Tavaratilassa on kätevä kuljettaa erilaisia ja erimuotoisia tavaroita. Perusasennossa S-Crossin tavaratila on 430 litraa.
S-Crossin tilava ohjaamo tuntuu kokoaan suuremmalta. Tilan tuntua lisää suuri ja pysty etuikkuna sekä hyvä sivunäkyvyys.
Avattava panoraamakattoluukku tuo runsaasti valoa ja raikasta ulkoilmaa. (mallit GLX+SR)
UUDEN NELIVETOISEN S-CROSSIN ÄLYKKÄÄT JA TALOUDELLISET HYBRIDIJÄRJESTELMÄT
Uusi S-Cross on saatavilla joko itselataavana täyshybridinä tai 48 voltin jännitteellä toimivana kevythybridinä. Lue lisää eri hybridivaihtoehtojen toiminnasta.
-
Kevyt ja vahva hybridijärjestelmä tarjoaa sekä polttoainetaloudellista hybridi- että sähköajoa. Se koostuu 1,5-litraisesta Dualjet-moottorista, moottorigeneraattoriyksiköstä (MGU), AGS-automaattivaihteistosta ja ajoakusta. Ajoakku sijaitsee tavaratilan alla. Hybridijärjestelmä käyttää joko bensiinimoottoria, sähkömoottoria (MGU) tai molempia samaan aikaan ajo-olosuhteista riippuen polttoainetaloudellisuuden parantamiseksi. Itselataava S-Cross Hybrid kulkee pelkällä sähköllä noin 80km/h nopeuteen asti. Tasaisella nopeudella ajettaessa polttomoottorilla ladataan ajoakkuun virtaa. Hidastettaessa ja jarrutettaessa syntyvä energia kerätään talteen ja ladataan ajoakkuun. Sähkömoottorin teho on 24,6 kW ja vääntömomentti 60 Nm. Itselataavan hybridivoimalinjan kokonaisteho on 85 kW (116 hv).
Hybridijärjestelmässä on valittavissa kaksi ajotilaa: Standard ja Eco. Standard-ajotilassa sähkömoottori (MGU) avustaa polttomoottoria kiihdytyksissä ja tekee niistä ripeämpiä. Eco-ajotilassa painotetaan polttoainetaloudellisuutta. Siinä on enemmän sähköistä ajoa ja kaasupolkimen painallusta ”kevennetään” polttoainetaloudellisuuden saavuttamiseksi.
Automaattivaihteisen itselataavan hybridin polttoaineen kulutus on nelivetoisena vain 5,8 l/100km.
-
Manuaalivaihteiset S-Crossit ovat aina kevythybrideitä. S-Crossin 48V kevythybridijärjestelmä parantaa polttoainetehokkuutta yli 15 prosentilla. Hybridijärjestelmä sisältää kulutuksen pienentämiseksi 48 voltin jännitteellä toimivan yhdysrakenteisen käynnistingeneraattorin (ISG) tavallisen laturin sijaan. Yhdysrakenteinen käynnistingeneraattori (ISG) on laturi, jossa on moottoritoiminto. Sähkömoottorin teho on 10 kW ja vääntömomentti 50 Nm. Akun koko on 0,384 kWh. Hybridijärjestelmässä on seuraavat toiminnot: jarrutusenergian talteenotto, polttomoottorin sähköavustus, käynnistysmoottoritoiminto, väännön täydennys ja lisäys sekä sähköinen tyhjäkäynti jarrutusenergian talteenotto.
Väännön täydennys
Kaasupoljinta painettaessa polttomoottorin toiminnassa on aina viivettä, mutta sähkömoottorissa ei ole käytännössä viivettä. Hybridijärjestelmän sähkömoottori täydentää vääntöä silloin, kun polttomoottorissa on viivettä, parantaen moottorin vastetta kiihdyttäessä.
Väännön lisäys
Hybridijärjestelmän sähkömoottori lisää polttomoottorin tuottamaa kokonaisvääntöä, kunnes turboahdin alkaa vaikuttaa. Tämä tekee kiihdyttämisestä sulavampaa.
Sähköinen tyhjäkäynti
Polttoainetta säästetään monipuolisesti, ja yksi tärkeimmistä on sähköinen tyhjäkäynti. Kun kytkin painetaan pohjaan alle 80 km/h nopeudessa, polttoaineensuihkutus katkeaa. Bensiinimoottori pysyy kuitenkin käynnissä sähkömoottorin avulla, joten kiihdytettäessä ei tule moottorin käynnistymisen aiheuttamaa nykäisyä.
AllGrip Select -nelivetojärjestelmä
AllGrip Select -nelivetojärjestelmässä on neljä kuljettajan valittavissa olevaa ajoasetusta (Auto, Sport, Snow ja Lock), joilla optimoidaan pito, ajettavuus ja polttoaineenkulutus erilaisten ajo-olosuhteiden mukaan.
-
Auto-asento painottaa nelivedon polttoainetaloudellisuutta normaaleissa ajo-olosuhteissa. Järjestelmä kytkee nelivedon automaattisesti päälle havaitessaan luistoa.
-
Sport-asento parantaa kaarreajo-ominaisuuksia kohdistamalla takapyöriin lisää voimaa. Samalla se lisää moottorin nopeaa reagointia kaasupolkimen painallukseen, sekä pitää moottorin kierrosluvun korkeana automaattivaihteistolla varustetuissa malleissa.
-
Snow-asento on ihanteellinen lumisilla, päällystämättömillä ja muilla liukkailla pinnoilla. Snow-asento lisää ajovakautta ja parantaa pitoa jakamalla voimaa kaikille pyörille kaasupolkimen asennon ja ohjausliikkeiden perusteella.
-
Lock-asennossa voima jakautuu tasaisesti etu- ja taka-akseleiden välillä, jonka vuoksi se sopii vaikeakulkuisessa ja vaativassa maastossa ajamiseen. Asetus vaihtuu Snow-tilaan nopeuden noustessa yli 60 km/h.
Suzuki Connect -palvelu
Täysin uusi Suzuki Connect -palvelu mahdollistaa autosi tietojen yhdistämisen älypuhelimeesi milloin ja missä tahansa. Se toimii älykkäänä apuna autoilussa ilmoittaen esimerkiksi ovien lukituksen tilan, tarkan sijainnin siitä mihin autosi on pysäköitynä, ja paljon muuta käytännöllistä tietoa.
-
Tilailmoitus ilmoittaa, jos olet poistunut autosta lukitsematta ovia tai unohtanut sammuttaa ajovalot tai hätävilkut. Voit myös tarkistaa polttoainetason, ajomatkan ja keskimääräisen polttoaineenkulutuksen sovelluksen kotisivulta.
-
Pysäköidyn auton paikannin näyttää älypuhelimesi kartalla sijainnin, johon autosi on pysäköity.
-
Ajohistorian avulla voit tarkastella ja hallita ajohistoriatietojasi.
-
Jos autoa käyttää toinen kuljettaja, aluehälytys ilmoittaa sinulle, kun auto lähtee tai saapuu määritetylle alueelle määritetyn ajanjakson aikana. Aikarajoitushälytys ilmoittaa sinulle, jos auto ei ole saapunut määritetylle alueelle määritettynä aikana.
-
Älypuhelimeesi ilmestyy turvallisuusilmoitus, jos pysäköimäsi auton hälytys on aktivoitunut tai auton moottori on käynnistetty silloin, kun et itse käytä autoa.
-
Jos autossasi syttyy jokin varoitusvaloista, saat siitä ilmoituksen älypuhelimeesi.
-
Määräaikaishuoltoilmoitus ilmoittaa sinulle, että on aika viedä auto huoltoon. Saat myös ilmoituksia takaisinkutsu- ja huoltokampanjoista.
Multimediajärjestelmä
Multimediajärjestelmästä löytyy mm. langaton Apple CarPlay® ja Android Auto ™, äänikomennot ja handsfree-puhelut. Vakiotoimintoihin kuuluu myös radio, musiikki ja elokuvat USB:n kautta, iPod ja Bluetooth® -musiikin toisto. Kosketusnäytöltä näkee myös auton tietoja, kuten polttoaineenkulutuksen, jäljellä olevan ajomatkan, hybridijärjestelmän toiminnan, varoitukset, peruutuskameran kuvan. GL+-varustetaso on varustettu 7 tuuman WVGA-näytöllä, kun taas GLX+SR-varustetaso on varustettu 9 tuuman HD-näytöllä ja navigointijärjestelmällä. *
*Ei suomenkielinen
Täynnä turvavarusteita
Suzuki on sitoutunut parantamaan autojen turvallisuutta, ja tarjoamaan mielenrauhaa erilaisiin ajotilanteisiin. Yksi mukavan ja stressittömän omistajakokemuksen tärkeimmistä puolista on luottamus autoon ja sen ajamiseen. Suzukin erittäin kattava turvavarustelu tekee ajamisesta miellyttävämpää.
-
Törmäyksenestoavustin auttaa estämään törmäyksiä muiden ajoneuvojen ja jalankulkijoiden kanssa. Järjestelmän sensorit tarkkailevat liikenneympäristöä ja järjestelmä varoittaa kuljettajaa mahdollisesta törmäysriskistä ja tarpeen mukaan jarruttaa automaattisesti pyrkien välttämään törmäyksen tai ainakin vähentämään törmäyksestä aiheutuvia vahinkoja
-
Järjestelmä hyödyntää kamerasensoria tunnistaakseen auton ajautumisen ajokaistan ulkopuolelle, ja se varoittaa siitä äänimerkillä ja varoitusvalolla Tarvittaessa järjestelmä kääntää itse ohjauspyörää estääkseen auton ajautumisen ajokaistan tai tien ulkopuolelle.
-
Järjestelmä hyödyntää samoja sensoreita kuin kaistavahti havainnoidakseen ajoneuvon asentoa ja tahatonta ajelehtimista esim. kuljettajan väsymystilan vuoksi. Onnettomuustilanteiden ehkäisemiseksi järjestelmä varoittaa kuljettajaa äänimerkillä ja ilmoituksella auton monitoiminäytöllä, jotta kuljettaja ryhtyisi korjaavaan toimenpiteeseen.
-
Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä seuraa liikennemerkkejä ja näyttää ne monitoiminäytöllä, jos kuljettaja ei huomaa niitä ajaessaan.
-
Mukautuva vakionopeussäädin ylläpitää mitä tahansa määrättyä ajonopeutta, kun edessä ei ole ajoneuvoa, ja tarpeen mukaan mukauttaa S-Crossin nopeuden edellä kulkevan ajoneuvon nopeuteen säilyttäen riittävän turvavälin.
Lisäksi automaattivaihteisessa S-Crossissa Järjestelmä myös pysäyttää S-Crossin, jos edellä kulkeva ajoneuvo pysähtyy. Mikäli edessä oleva ajoneuvo lähtee liikkeelle 2 sekunnin sisällä, S-Cross lähtee myös liikkeelle säilyttäen riittävän turvavälin.
-
Kuolleen kulman valvontajärjestelmä auttaa vaihtamaan kaistaa turvallisemmin. Sen tutka-anturit tarkistavat kuolleet kulmat auton molemmilla puolilla. Jos järjestelmä havaitsee ajoneuvon, vastaavan puolen sivupeiliin syttyy varoitusvalo.
-
Mäkilähtöavustin pitää jarrut päällä kahden sekunnin ajan, kun kuljettaja siirtää jalan jarrulta kaasulle. Verraton apu esimerkiksi taskuparkkeeraamiseen jyrkässä mäessä.
-
Peruutettaessa pois pysäköintiruudusta, risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä havaitsee sivuilta lähestyvät autot ja antaa äänimerkin ja ilmoituksen auton monitoiminäytöllä.
-
360 asteen pysäköintikamera lisää turvallisuutta ja mukavuutta. Se käyttää neljää kameraa (edessä, takana ja molemmilla sivuilla) luodakseen erilaisia näkymiä, mukaan lukien 3D-näkymä ja lintuperspektiivi turvallisempaa pysäköintiä varten. (GLX+SR)
Runsaasti voimaa
Myös ajomatkan pitää olla hauska. S-Crossin voimalinja on innovatiivinen yhdistelmä tehoa, tehokkuutta ja taloudellisuutta.
Suzuki S-Cross -mallisto alk. 36 590€ + toimituskulut.
Tervetuloa koeajolle ja tutustumaan!